Bakgrunn
Fylkeskommunekollegiet vedtok 01.09.2023 forslaget til fylkeskommunenes prosess for behovsstyring mot Novari IKS, heretter kalt behovsstyringsprosessen. Med prosess for behovsstyring menes den prosessen som foregår fra et behov for en felles digital tjeneste oppstår i en fylkeskommune, til Novari IKS har utviklet en felles digital løsning som fylkeskommunene har tatt i bruk.
Kollegiet for HR, IKT og digitalisering (HID) fikk ansvar for å sørge for forankring, implementering og videreutvikling av forslaget, avgrenset til å gjelde fram til fylkeskommunene har sendt bestilling til Novari IKS. HID ble videre bedt om å utarbeide en konkret plan for implementering av behovsstyringsprosessen, og rapportere tilbake til fylkeskommunekollegiet.
Verdi for fylkeskommunene
Behovsstyringsprosessen beskriver hvordan fylkeskommunene bør samarbeide seg imellom og med Novari IKS når ny tjeneste og/eller videreutvikling av eksisterende tjenester ønskes fra Novari IKS.
Dette vil gi en helhetlig behovsstyringsprosess, med felles prinsipper for samhandling (starte sammen – forme sammen – levere sammen[1]) og definerte prosesser og rutiner. Gjennom avklarte roller og ansvar i prosjektløpet, vil bestillingen til Novari IKS være omforent og tydelig formulert. Når Novari IKS er forberedt på å ta imot bestillingen, vil Novari IKS ha kapasitet og ressurser tilpasset forventningene fra fylkeskommunene. Løsningen vil dermed kunne implementeres effektivt i fylkeskommunene, og gevinster ved bruk av løsningen kan tas ut raskere.
[1] https://www.digdir.no/sammenhengende-tjenester/samarbeide-om-sammenhengende-tjenester/763
Pilotering av behovsstyringsprosessen
I rammeverket til behovsstyringsprosessen som prosjektet leverte, er det tentativt foreslått at Novari IKS tar rollen som prosessleder i behovsstyringsprosessen. For å vurdere om dette er hensiktsmessig plassering av ansvar, og identifisere hva et slikt ansvar innebærer for oss, har vi i en periode behov for å pilotere noen prosjekter i behovsstyringsprosessen, for å hente erfaringer og for å se om prosessen fungerer etter hensikt.
Status
Pilotperioden for behovsstyringsprosessen går mot avslutning. Prosjektet vil i løpet av høsten sammenstille materiale som er utarbeidet, og forberede HIDs saksgrunnlag til fylkeskommunekollegiet.
Casene som er i pilotering, vil fortsette som potensielle nye tjenesteområder for Novari IKS. Innmelding av nye behov vil være operativt og bli håndtert av Novari. Du melder inn behovet via vår servicedesk i Kundeportalen. Her velger du Meld behov for ny tjeneste.
Statusoppdatering for de potensielle nye tjenesteområdene vil til enhver tid være oppdatert på Novari sine nettsider.
Illustrasjonsfoto: Marvin Meyer/Unsplash
Hvordan opplevde du å fylle ut skjema?
Send oss gjerne dine erfaringer rundt
- Hva fungerte bra?
- Var det noen spørsmål du savnet?
- Andre kommentarer?
Erfaringene dine sender du til oss på epost til eller
Les våre statusrapporteringer til Kollegiet HR og digitalisering:
- 2024.11 Mulige nye tjenesteområder – overordnet status
- 2024.11 Mulige nye tjenesteområder – utdyping
- 2024.09. Overordnet status – Behovsstyringsprosessen og potensielle nye tjenesteområder
- 2024.08 Potensielle nye tjenesteområder – utdypende beskrivelse
- 2024.08 Overordnet status – Potensielle nye tjenesteområder
- 2024.02.09 Rapportering til HID – Pilotering behovsstyringsprosessen – Novari IKS
- 2024.03.07 Rapportering til HID – Pilotering behovsstyringsprosessen – Novari IKS
- 2024.04.05 Rapportering til HID – Pilotering behovsstyringsprosessen – Novari IKS
- 2024.05.21 Nid – Behovsstyringsprosessen – Samling Bodø
- 2024.05.22 Hid – Behovsstyringsprosessen – Samling Bodø
- 2024.05.23 Samferdselskollegiet – Behovsstyringsprosessen
- 2024.06.13 Status case – pilotering – Behovsstyringsprosessen