Rådgivning behovsstyring og digital tjenesteutvikling

Fylkeskommunekollegiet vedtok strategien for fylkeskommunenes behovsstyring av Novari IKS på møtet 05.12.2025. Behovsstyringsstrategien trer i kraft umiddelbart. Rådgivningstjenesten omfatter hvordan digital tjenesteutvikling og fylkeskommunenes behovsstyring kan ses i sammenheng, der elementer fra digital tjenesteutvikling bidrar til at fylkeskommunene får en bedre prosess for behovsstyring av Novari.

Formålet med strategidokumentet Fylkeskommunenes behovsstyring av Novari IKS er å legge til rette for at behovsutredninger og beslutninger kan gå i riktig rekkefølge, og være innom riktige forankringspunkt på riktige tidspunkt før fylkeskommunene sender en formell bestilling til Novari. Behovsstyringsprosessen omfatter perioden fra det oppstår et behov i fylkeskommunene for felles digital tjenesteutvikling, til Novari eventuelt har utviklet en felles digital løsning som fylkeskommunene kan ta i bruk.

Disse digitaliseringsinitiativene omfattes av behovsstyringen:

  1. Nyutvikling, dvs utvikling eller anskaffelse av en ny tjeneste
  2. Videreutvikling og endring av eksisterende løsninger som er av vesentlig økonomisk karakter

Rådgivning behovsstyring og digital tjenesteutvikling dreier seg om Novaris bidrag inn i fylkeskommunenes digitale tjenesteutvikling gjennom behovsstyringsprosessen. Digital tjenesteutvikling er mye mer enn digitalisering og teknologi. Det er en helhetlig prosess hvor virksomheter og brukere ses i sammenheng og integreres i strategisk planlegging, verdi for brukeren, målrettet bruk av teknologien og kontinuerlig tilpasning og innovasjon.

I behovsstyringen har Novari flere roller, avhengig av hvor i prosessen fylkeskommunene er. I en tidlig fase av behovsstyringen kan Novari bistå som diskusjonspartner både for å klargjøre hva som er fylkeskommunenes behov, beskrive gevinster og beregne kostnader. Novari kan også bistå med å knytte kontakt med andre fylkeskommuner, riktig fagkollegium og andre interessenter.

Novari skal foreta de nødvendige vurderinger for å avgjøre om selskapet kan gå videre med den mottatte bestillingen. Dette gjøres gjennom juridiske og teknologiske vurderinger.

I den juridiske vurderingen legges selskapsavtalen, anskaffelsesregelverket og annet relevant lovverk til grunn. Selskapsavtalen for Novari avgrenser selskapets virksomhet til å støtte fylkeskommunenes lovpålagte oppgaver, og Novari kan ikke påta seg oppdrag som ligger utenfor rammene av selskapsavtalen. I den teknologiske vurderingen vil det tas høyde for om Novaris eksisterende løsninger eller nasjonale fellesløsninger kan benyttes i sluttleveransen. Som vist tidligere i dette dokumentet skal budsjettendringer i Novari forankres i fylkeskommunekollegiet.

Ta tjenesten i bruk: Om du har behov for rådgivning rundt avtaleforvaltning, ta kontakt med oss i kundeportalen.

For å lykkes med digitalisering og utvikling av tjenesteproduksjon, er det nødvendig å se jus, organisasjon og teknologi i sammenheng. Disse tre elementene er tett sammenvevd, og endringer i den ene fører til endringer i de to andre. Vi har solid juridisk kompetanse, og kompetanse innenfor personvern og informasjonssikkerhet. Vi har også lang erfaring i å se disse faktorene i sammenheng.

Har du spørsmål?

Trenger du hjelp med prosess for behovsstyring? Da benytter du kundeportalen vår.

  • Spart tid. Vi kjenner godt til behovsstyringsprosessen, og kan veilede deg i riktig retning. Dette vil spare tid i prosessen.
  • Et godt og kvalitetssikret beslutningsgrunnlag: Vi har god erfaring med å veilede og bistå i utarbeidelsen av beslutningsgrunnlag, slik at det riktige saksgrunnlaget er på plass når et fylkeskommunalt kollegium skal fatte beslutning.
  • Riktige samarbeidspartnere blir koblet sammen i tverrfaglige team. Vi kjenner godt til fylkeskommunens behov, ulike fylkeskommunale og nasjonale digitaliseringsinitiativ, og kan koble deg med de riktige samarbeidspartnerne.
  • Digitaliseringsinitiativet er innenfor det juridiske rammeverket.