Rådgivning behovsstyringsprosessen og digital tjenesteutvikling

Tjenesten omfatter hvordan digital tjenesteutvikling og behovsstyringsprosessen kan ses i sammenheng, der elementer fra digital tjenesteutvikling bidrar til at fylkeskommunene får en bedre prosess for behovsstyrings av Novari IKS. Behovsstyringsprosessen omfatter perioden fra det oppstår et behov i fylkeskommunene for felles digital tjenesteutvikling, til Novari IKS eventuelt har utviklet en felles digital løsning som fylkeskommunene kan ta i bruk.

Rådgivning behovsstyringsprosessen dreier seg om Novari IKS’ bidrag inn i fylkeskommunenes digitale tjenesteutvikling gjennom behovsstyringsprosessen. Digital tjenesteutvikling er mye mer enn digitalisering og teknologi. Det er en helhetlig prosess hvor virksomheter og brukere ses i sammenheng og integreres i strategisk planlegging, verdi for brukeren, målrettet bruk av teknologien og kontinuerlig tilpasning og innovasjon. Formålet med behovsstyringsprosessen er å legge til rette for at behovsutredninger og beslutninger knyttet til fylkeskommunenes digitale initiativ kan gå i riktig rekkefølge, og være innom de ulike forankringspunktene på riktig tidspunkt i prosessen. Behovsstyringsprosessen omfatter initiativ av typen nyutvikling, videreutvikling og endring av vesentlig karakter av eksisterende løsninger.  

I behovsstyringsprosessen har Novari IKS ulike roller. I en tidlig fase kan vi være rådgivende og en diskusjonspartner blant annet med å klargjøre fylkeskommunens behov for digital tjenesteutvikling, vurdere juridiske og teknologiske muligheter og hindringer, sette sammen tverrfaglige team, beskrive gevinster og beregne kostnader. Vi kan også bidra til å knytte kontakt med andre fylkeskommuner, riktig kollegium og andre interessenter.  

Ta tjenesten i bruk:  Om du har behov for rådgivning rundt avtaleforvaltning, ta kontakt med oss i kundeportalen.

For å lykkes med digitalisering og utvikling av tjenesteproduksjon, er det nødvendig å se jus, organisasjon og teknologi i sammenheng. Disse tre elementene er tett sammenvevd, og endringer i den ene fører til endringer i de to andre. Vi har solid juridisk kompetanse, og kompetanse innenfor personvern og informasjonssikkerhet. Vi har også lang erfaring i å se disse faktorene i sammenheng.

  • Spart tid. Vi kjenner godt til behovsstyringsprosessen, og kan veilede deg i riktig retning. Dette vil spare tid i prosessen.
  • Et godt og kvalitetssikret beslutningsgrunnlag: Vi har god erfaring med å veilede og bistå i utarbeidelsen av beslutningsgrunnlag, slik at det riktige saksgrunnlaget er på plass når et kollegium skal fatte beslutning.
  • Riktige samarbeidspartnere blir koblet sammen i tverrfaglige team. Vi kjenner godt til fylkeskommunens behov, ulike fylkeskommunale og nasjonale digitaliseringsinitiativ, og kan koble deg med de riktige samarbeidspartnerne.
  • Digitaliseringsinitiativet er innenfor det juridiske rammeverket.