Rådgivning behovsstyring og digital tjenesteutvikling
Fylkeskommunekollegiet vedtok strategien for fylkeskommunenes behovsstyring av Novari IKS på møtet 05.12.2025. Behovsstyringsstrategien trer i kraft umiddelbart. Rådgivningstjenesten omfatter hvordan digital tjenesteutvikling og fylkeskommunenes behovsstyring kan ses i sammenheng, der elementer fra digital tjenesteutvikling bidrar til at fylkeskommunene får en bedre prosess for behovsstyring av Novari.
Formålet med strategidokumentet Fylkeskommunenes behovsstyring av Novari IKS er å legge til rette for at behovsutredninger og beslutninger kan gå i riktig rekkefølge, og være innom riktige forankringspunkt på riktige tidspunkt før fylkeskommunene sender en formell bestilling til Novari. Behovsstyringsprosessen omfatter perioden fra det oppstår et behov i fylkeskommunene for felles digital tjenesteutvikling, til Novari eventuelt har utviklet en felles digital løsning som fylkeskommunene kan ta i bruk.
Disse digitaliseringsinitiativene omfattes av behovsstyringen:
- Nyutvikling, dvs utvikling eller anskaffelse av en ny tjeneste
- Videreutvikling og endring av eksisterende løsninger som er av vesentlig økonomisk karakter
Rådgivning behovsstyring og digital tjenesteutvikling dreier seg om Novaris bidrag inn i fylkeskommunenes digitale tjenesteutvikling gjennom behovsstyringsprosessen. Digital tjenesteutvikling er mye mer enn digitalisering og teknologi. Det er en helhetlig prosess hvor virksomheter og brukere ses i sammenheng og integreres i strategisk planlegging, verdi for brukeren, målrettet bruk av teknologien og kontinuerlig tilpasning og innovasjon.
I behovsstyringen har Novari flere roller, avhengig av hvor i prosessen fylkeskommunene er. I en tidlig fase av behovsstyringen kan Novari bistå som diskusjonspartner både for å klargjøre hva som er fylkeskommunenes behov, beskrive gevinster og beregne kostnader. Novari kan også bistå med å knytte kontakt med andre fylkeskommuner, riktig fagkollegium og andre interessenter.
Novari skal foreta de nødvendige vurderinger for å avgjøre om selskapet kan gå videre med den mottatte bestillingen. Dette gjøres gjennom juridiske og teknologiske vurderinger.
I den juridiske vurderingen legges selskapsavtalen, anskaffelsesregelverket og annet relevant lovverk til grunn. Selskapsavtalen for Novari avgrenser selskapets virksomhet til å støtte fylkeskommunenes lovpålagte oppgaver, og Novari kan ikke påta seg oppdrag som ligger utenfor rammene av selskapsavtalen. I den teknologiske vurderingen vil det tas høyde for om Novaris eksisterende løsninger eller nasjonale fellesløsninger kan benyttes i sluttleveransen. Som vist tidligere i dette dokumentet skal budsjettendringer i Novari forankres i fylkeskommunekollegiet.
Ta tjenesten i bruk: Om du har behov for rådgivning rundt avtaleforvaltning, ta kontakt med oss i kundeportalen.
For å lykkes med digitalisering og utvikling av tjenesteproduksjon, er det nødvendig å se jus, organisasjon og teknologi i sammenheng. Disse tre elementene er tett sammenvevd, og endringer i den ene fører til endringer i de to andre. Vi har solid juridisk kompetanse, og kompetanse innenfor personvern og informasjonssikkerhet. Vi har også lang erfaring i å se disse faktorene i sammenheng.
Har du spørsmål?
Trenger du hjelp med prosess for behovsstyring? Da benytter du kundeportalen vår.
- Spart tid. Vi kjenner godt til behovsstyringsprosessen, og kan veilede deg i riktig retning. Dette vil spare tid i prosessen.
- Et godt og kvalitetssikret beslutningsgrunnlag: Vi har god erfaring med å veilede og bistå i utarbeidelsen av beslutningsgrunnlag, slik at det riktige saksgrunnlaget er på plass når et fylkeskommunalt kollegium skal fatte beslutning.
- Riktige samarbeidspartnere blir koblet sammen i tverrfaglige team. Vi kjenner godt til fylkeskommunens behov, ulike fylkeskommunale og nasjonale digitaliseringsinitiativ, og kan koble deg med de riktige samarbeidspartnerne.
- Digitaliseringsinitiativet er innenfor det juridiske rammeverket.