Utvikling av vurderingskriterier inngår i arbeidet med eksamensveiledningen for det enkelte fag. Det skal utvikles vurderingskriterier som favner alle deler av læreplanen som er mulig å prøve til en skriftlig eksamen (konstruktet). Kriteriene bør ikke ta for seg hvert enkelt kompetansemål, men være mer overordnet og baseres på noen sentrale vurderingsområder i faget. I en del fag kan det være aktuelt å ta utgangspunkt i kjerneelementene i faget, dersom alle disse kan prøves til skriftlig eksamen. Andre sentrale inndelinger som ivaretar helheten i faget, kan også brukes. Vurderingskriteriene skal, så langt det er mulig, være de samme fra år til år, og skal ikke legges ved eksamensoppgaven.
I tillegg til de generelle vurderingskriteriene, kan det være behov for å legge til oppgavespesifikke kriterier i selve eksamensoppgaven. Det er i slike tilfeller viktig at kriteriene skal hjelpe kandidaten til å besvare eksamensoppgaven best mulig. Slike kriterier kan være en del av oppgaveteksten.