Lag en eksamen som er så rettferdig som mulig
Nedenfor er noen eksempler på hva dere må passe på for å unngå at oppgavene kan misforstås, virke provoserende eller diskriminerende.
- Oppgaven bør lages slik at den ikke utilsiktet favoriserer et bestemt kjønn.
- Oppgaven bør ha klart og tydelig språk.
- Oppgaven bør ikke inneholde ord på dialekt eller faste uttrykk som dere ikke kan anta er kjent for alle kandidater, f.eks. «å hoppe etter Wirkola».
- Emner som kan favorisere visse elevgrupper bør unngås. Et eksempel kan være en spanskeksamen der alle oppgaver er knyttet til fotball.
- Oppgaver som introduserer sensitive temaer, i fag der dette er relevant, bør formuleres på en måte som ikke virker unødvendig støtende på kandidater.
- Oppgavene skal utformes på en slik måte at alle kandidater skal kunne ta eksamen (universell utforming).
Her finner dere mer informasjon om universell utforming og brukervennlighet: Universell utforming for prøver og eksamen – Kunnskapsdatabasen for eksamens- og prøvesystemet – Confluence (udir.no)