Gjennom å la kandidater svare på flere forskjellige oppgaver der det er tydelig hvilke deler av kompetansen som blir vurdert, forsterker vi påliteligheten og gyldigheten i eksamen. For å sikre dette, anbefales det i eksamener med åpne oppgaver å ha minimum tre oppgaver som utgangspunkt for å vurdere kandidatens svar. Valg av oppgavetyper henger sammen med hvilken kompetanse dere ønsker at kandidaten skal vise. Det finnes to hovedkategorier av oppgaver til eksamen:
Innenfor disse to hovedkategoriene finnes det flere ulike oppgavetyper som kan brukes: Dere kan lese mer om oppgavetypene her: Oppgavetyper – Kunnskapsdatabasen for eksamens- og prøvesystemet – Confluence.
Det er generelt vanskeligere og mer tidkrevende å lage lukkede oppgaver enn å lage åpne oppgaver. Gevinsten med lukkede oppgaver er at de kan prøve kandidatens kompetanse uten at skriveferdighetene påvirker resultatet. Kandidaten får vist sin kompetanse på flere oppgaver, og de kan skåres automatisk. Begge deler gjør resultatet mer pålitelig. Det må imidlertid vurderes nøye i hvert enkelt fag hvilken kompetanse i læreplanen som eventuelt kan egne seg til denne typen oppgaver. Spesielt viktig er det å være bevisst på at alle hjelpemidler er tillatt under eksamen, og at formuleringen av lukkede oppgavene vil ha stor betydning for hva de måler.
Både åpne og lukkede oppgavetyper skal i så stor grad som mulig kunne besvares direkte i eksamenssystemet. Dere bør derfor unngå å lage oppgaver som krever at kandidaten må laste opp filer i besvarelsen dersom dette ikke er helt nødvendig.