Behovsstyringsstrategiens prinsipper for samhandling mellom fylkeskommunene og med Novari
Fylkeskommunenes strategi for behovsstyring av Novari IKS (Behovsstyringsstrategien) ble vedtatt av fylkeskommunekollegiet på møtet 05.12.2025. Behovsstyringsstrategien gjelder for fylkeskommunenes bestillinger til Novari, og den trer i kraft umiddelbart.
Formålet med strategidokumentet Fylkeskommunenes behovsstyring av Novari IKS er å legge til rette for at behovsutredninger og beslutninger kan gå i riktig rekkefølge, og være innom de ulike forankringspunktene i fylkeskommunene på riktige tidspunkt i prosessen. På denne måten får fylkeskommunene forutsigbare og transparente linjer, og Novari mottar bestillinger som er både forankret i og vedtatt av ledere i fylkeskommunene.
Behovsstyringen skal brukes uansett om det er en, noen eller alle fylkeskommuner som står bak en bestilling til Novari. Novari må uansett forespørsel vurdere om selskapet kan påta seg oppdraget, og hva dette vil kreve av ressurser og kompetanse. Fylkeskommunene skal følge behovsstyringsstrategie selv om det er andre enn Novari som utvikler den digitale løsningen.
Fylkeskommunene kan ha flere typer digitaliseringsbehov som involverer Novari. Følgende digitaliseringsinitiativ omfattes av behovsstyringen:
- Nyutvikling, dvs utvikling eller anskaffelse av en ny tjeneste.
- Videreutvikling og endring av vesentlig karakter av eksisterende løsninger.
Følgende behov omfattes ikke av behovsstyringen:
- Feilretting i eksisterende løsninger
- Videreutvikling og endringer av enklere karakter, eller som er planlagt som del av forvaltningen av løsningen.
For beslutninger om digitaliseringsinitiativ som omfattes av behovsstyringen, er beslutningstaker det fagkollegiet som har faglig områdeansvar. HID er beslutningstaker for generelle saker knyttet til digitalisering. HID er også rådgiver for fagkollegiene i alle saker om digitalisering. Ved beslutninger av vesentlig karakter skal FKK være beslutningsorgan. Det er fagkollegiet som legger saken fram for FKK.
Novari vil kunne ha flere roller i behovsstyringen, avhengig av hvor i prosessen fylkeskommunene er. I en tidlig fase av digitaliseringsinitiativet kan Novari bistå som diskusjonspartner både for å klargjøre hva som er fylkeskommunenes behov, beskrive gevinster og beregne kostnader. Novari kan også bistå med å knytte kontakt med andre fylkeskommuner, riktig kollegium og andre interessenter.
Novari skal foreta de nødvendige vurderinger for å avgjøre om selskapet kan gå videre med den mottatte bestillingen. Dette gjøres gjennom juridiske og teknologiske vurderinger.
Behovsstyringsprosessen kan visualiseres slik:

- Et behov vil starte i idé-fasen i en eller flere fylkeskommuner.
- Fylkeskommunene skal bruke behovsstyringen for alle digitaliseringsinitiativ som omfattes av behovsstyringsstrategien
- I samarbeidet utarbeider forslagsstiller et beslutningsgrunnlag med anbefaling om at det skal sendes en formell bestilling til Novari, og hva bestillingen skal gå ut på. Beslutningstaker er relevant kollegium i kollegiestrukturen eller fylkeskommunekollegiet. Det er fagkollegiet som legger fram saken for fylkeskommunekollegiet. Bestillingen sendes inn via Kundeportalen.
- Fylkeskommunene skal bruke behovsstyringen enten det er en, noen eller alle fylkeskommuner som står bak en bestilling til Novari IKS
- Den videre prosessen følger Digdirs rammeverk for “Starte sammen – Forme sammen – Levere sammen” med beslutningspunkter i kollegiestrukturen mellom faseoverganger. Dersom Prosjektveiviseren brukes, kan beslutningspunktene være basert på Prosjektveiviserens prosessløp.
- Fylkeskommunene kan involvere Novari på et tidlig tidspunkt i prosessen, som for eksempel vurdering av juridiske, organisatoriske, semantiske og teknologiske muligheter og hindre for digitaliseringsinitiativet
- Novari er tilgjengelig for tidlig dialog, og kan være med å bistå med råd, både på innhold og til å veilede i prosessen. Fylkeskommunene henvender seg via Novari sin Kundeportalen.
- Novari IKS må alltid vurdere om formell bestilling fra fylkeskommunene er sendt fra riktig beslutningspunkt, og at riktig dokumentasjon følger med
- Novari IKS må alltid vurdere om Novari IKS kan påta seg oppdraget, gitt innrammingen i Novari IKS’ styrende dokumenter og relevant lovgivning
- Novari IKS må alltid vurdere hva bestillingen vil kreve av ressurser og kompetanse
Tekst: Anne Mette Dørum, spesialrådgiver Novari IKS