Hopp til innhold

Sjekkliste for faglig kvalitetssikring av vurderingskriterier

Det er utarbeidet en sjekkliste med refleksjonsspørsmål for å sikre kvaliteten i vurderingskriteriene. En mer detaljert sjekkliste finnes også i forfatterverktøyet.

1) Grunnlaget for vurdering

Grunnlaget for vurdering i fag er kompetansemålene i læreplanen i faget. Kompetansemålene skal forstås i lys av teksten «Om faget» i læreplanen.

  • Er det noen kompetansemål/deler av læreplanen som ikke er mulig å prøve til skriftlig eksamen i faget?
  • Favner kriteriene alle kompetansemålene som er mulig å prøve til eksamen?
  • Ivaretar kriteriene kjerneelementene i faget?

2) Kompetansebegrepet

Sikrer kriteriene at det er kompetanse i tråd med kompetansebegrepet i LK20 som vurderes?

«Kompetanse er å kunne tilegne seg og anvende kunnskaper og ferdigheter til å mestre utfordringer og løse oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner. Kompetanse innebærer forståelse og evne til refleksjon og kritisk tenkning.»

Dere kan lese mer om kompetansebegrepet her: Kompetansebegrepet | udir.no

3) Beskrivelse av kompetanse

Er kriteriene en positiv beskrivelse av kompetanse? Det bør ikke være beskrivelser av mangler eller fravær av kompetanse.

4) Bruken av vurderingskriteriene

  • Er kriteriene basert på dimensjoner som alltid vil bli prøvd til eksamen i faget, uavhengig av oppgaveutforming?
  • Er kriteriene generelle nok til at de gir handlingsrom i utforming av eksamensoppgavene?