Hopp til innhold

Læreplanen er utgangspunkt for det vi prøver til eksamen

En forutsetning for at eksamen skal kunne gi riktig informasjon om kompetansen til kandidaten er at oppgavenemndene bruker læreplanen for å definere hva som kan prøves til skriftlig eksamen i faget. En beskrivelse av den kompetansen og det faglige innholdet som skal prøves, kalles et konstrukt. Konstruktet skal i utgangspunktet ligge fast, men kan justeres ved behov. Konstruktet vil, gitt de praktiske begrensningene som ligger i eksamensformen, være noe smalere enn den kompetansen som hele læreplanen og standpunktvurderingen omfatter. Dette kommer også tydelig fram i forskriften, der det står at eksamen skal gi kandidaten mulighet til å vise kompetansen sin «i så stor del av faget som mulig ut fra eksamensformen». Hvor stor del av kompetansen i læreplanen som prøves til eksamen kan variere, blant annet ut fra eksamensform, tidsramme og hvordan kompetansemålene er formulert i læreplanene. Dette er en viktig diskusjon som må tas i det enkelte fag.