{"id":1554,"date":"2025-01-27T17:27:19","date_gmt":"2025-01-27T16:27:19","guid":{"rendered":"https:\/\/novari.dev.kodeks.no\/?post_type=services&p=1554"},"modified":"2025-02-24T11:23:59","modified_gmt":"2025-02-24T10:23:59","slug":"landssamarbeidet-for-eksamen-organisering-1","status":"publish","type":"services","link":"https:\/\/novari.no\/tjenester\/landssamarbeidet-for-eksamen-organisering-1\/","title":{"rendered":"Landssamarbeidet for eksamen – Organisering"},"content":{"rendered":"\n
\n
\n \n
\n
<\/div>\n <\/div>\n \n
\n

Landssamarbeidet for eksamen – Organisering <\/h1>

Oppgaveproduksjon, sensur og gjennomf\u00f8ring av lokalt gitt skriftlig eksamen er fylkeskommunenes ansvar. Dette oppdraget l\u00f8ses gjennom et nasjonalt samarbeid for eksamen, hvor Novari spiller en sentral rolle i \u00e5 koordinere oppgavene og samarbeidet.<\/p>

To eksamenskoordinatorer, hver i 20% stilling som er leid ut fra eksamenskontor i sin fylkeskommune, samarbeider med eksamensr\u00e5dgiveren i Novari for \u00e5 koordinere arbeidet. Novari eksamenskoordinatorer (NEKO) har hovedansvar for ansvarsfordeling, oppf\u00f8lging av \u00e5rshjulet, deltakelse i faggruppene, kvalitetssikring av eksamensoppgaver og eksamensberedskap. Novari holder ukentlige statusm\u00f8ter om eksamensarbeidet.<\/p>\n

Tett kontakt med eksamenskontorene i alle fylkeskommuner er avgj\u00f8rende for at eksamen i landssamarbeidet skal fungere. Derfor har Novari bevisst inkludert eksamensmedarbeidere fra fylkeskommunene i ulike roller og faggrupper i koordineringsarbeidet.<\/p>\n

Kvalitetsgruppen <\/em>og Faggruppen for eksamenssystemer<\/em> er sentrale i arbeidet med eksamenssystemene og kvaliteten i selve eksamen.<\/p>\n

Kvalitetsgruppen <\/strong>til Novari er en faggruppe som arbeider p\u00e5 ulike omr\u00e5der for \u00e5 sikre best mulig kvalitet i eksamen. Dette inkluderer kvalitet i oppgaveproduksjon, sensur og gjennomf\u00f8ring av eksamen i landssamarbeidet. Gruppen bidrar til at alle fylkeskommunene har samme rammer og kvalitetskriterier, og initierer tiltak som fylkeskommunene f\u00f8lger i arbeidet med lokalt gitt skriftlig eksamen. Arbeid med kvalitetsdokumeter risikovurderinger, evalueringer og tiltak for \u00e5 sikre en rettferdig eksamen er f\u00f8rsteprioritet for faggruppen. Kommunikasjon og samarbeid med Utdanningsdirektoratet, statsforvalter, fylkesdirekt\u00f8rene for kompetanse (FKU) og eksamenskontorene i fylkeskommunene er viktig. Gruppen har m\u00e5nedlige m\u00f8ter og best\u00e5r av representanter fra seks fylkeskommuner og Novari. Oversikt over medlemmene i Kvalitetsgruppen finner du her:\u00a0 Medlemmer i Kvalitetsgruppen<\/a><\/p>\n

Faggruppen for eksamenssystemer <\/strong>setter s\u00f8kelys p\u00e5 oppl\u00e6ring, brukerst\u00f8tte og utvikling av eksamenssystemene PAS (Pr\u00f8ve- og administrasjonssystem) og EPS (Eksamens og pr\u00f8ve gjennomf\u00f8ringssystem)\u00a0 gjennom ett tett samarbeid med Utdanningsdirektoratet.<\/p>\n

Eksamenstjenesten PAS er et administrasjonsverkt\u00f8y i forbindelse med gjennomf\u00f8ring av skriftlig eksamen. Kandidatene gjennomf\u00f8rer eksamen i PAS og sensorene nytter systemet til sensur.<\/p>\n

Samarbeid med Utdanningsdirektoratet, fylkeskommunenes eksamensmedarbeidere og IT-personell, samt Novari sine faggrupper knyttet til In School, er grunnleggende for arbeidet i faggruppen.<\/p>\n

Gruppen har m\u00e5nedlige m\u00f8ter og best\u00e5r av representanter fra Utdanningsdirektoratet, fire fylkeskommuner og Novari. Oversikt over medlemmene i faggruppen for eksamenssystemer\u00a0 finner du her: Medlemmer i faggruppen for eksamenssystemer<\/a><\/p>\n

Landssamarbeidet bygger p\u00e5 \u00e5pen og god dialog mellom alle fylkeskommunene. Ansvaret for ulike oppgaver fordeles og rulleres, og erfaringer og kompetanse deles for \u00e5 l\u00f8se utfordringer sammen. For \u00e5 sikre deltakelse og informasjonsflyt er Novaris Teamskanal for Landssamarbeidet et viktig verkt\u00f8y for samarbeid og deling. I tillegg er m\u00e5nedlige samarbeidsm\u00f8ter for alle eksamensmedarbeidere hos skoleeier en viktig arena for \u00e5 dr\u00f8fte utfordringer og arbeide med felles oppgaver som risikovurderinger, evalueringer og fors\u00f8ksordninger.<\/p>\n