{"id":2849,"date":"2025-03-10T09:45:17","date_gmt":"2025-03-10T08:45:17","guid":{"rendered":"https:\/\/novari.no\/?p=2849"},"modified":"2025-03-10T10:15:14","modified_gmt":"2025-03-10T09:15:14","slug":"prosess-for-fylkeskommunenes-behovsstyring-av-novari-iks","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/novari.no\/nyheter\/prosess-for-fylkeskommunenes-behovsstyring-av-novari-iks\/","title":{"rendered":"Prosess for fylkeskommunenes behovsstyring av Novari IKS"},"content":{"rendered":"\n
\n
\n
\n
\n

Prosess for fylkeskommunenes behovsstyring av Novari IKS<\/h1>

Fylkeskommunekollegiet vedtok 01.09.2023<\/em><\/a> forslaget til fylkeskommunenes prosess for behovsstyring for Novari IKS, heretter kalt behovsstyringen. Kollegiet for HR, IKT og digitalisering (HID) fikk ansvar for \u00e5 s\u00f8rge for forankring, implementering og videreutvikling av forslaget, avgrenset til \u00e5 gjelde fram til fylkeskommunene har sendt formell bestilling til Novari. Teksten i artikkelen baseres p\u00e5 HIDs notat Fylkeskommunenes behovsstyring av Novari IKS Versjon 1.0 av 05.02.2025<\/a> som presenteres for fagkollegiene f\u00f8rste kvartal 2025, og legges fram for vedtak i fylkeskommunekollegiet i april.<\/em><\/p>\n

Hva er prosess for behovsstyring?<\/strong><\/p>\n

Prosess for fylkeskommunenes behovsstyring av Novari er prosessen som foreg\u00e5r fra et behov for en felles digital tjeneste oppst\u00e5r i en fylkeskommune, til Novari eventuelt har utviklet en felles digital l\u00f8sning som fylkeskommunene kan ta i bruk.<\/p>\n

Behovsstyringen skal brukes uansett om det er en, noen eller alle fylkeskommuner som st\u00e5r bak en bestilling til Novari. Novari m\u00e5 uansett foresp\u00f8rsel vurdere om Novari kan p\u00e5ta seg oppdraget, og hva dette vil kreve av ressurser og kompetanse. Behovsstyringen skal ogs\u00e5 brukes selv om det er andre enn Novari som utvikler den digitale l\u00f8sningen. Det b\u00f8r v\u00e6re et potensiale for at minimum fem fylkeskommuner tar l\u00f8sningen i bruk.<\/p>\n

Form\u00e5let med behovsstyringen<\/strong><\/p>\n

Form\u00e5let med behovsstyringen er \u00e5 legge til rette for at behovsutredninger og beslutninger kan g\u00e5 i riktig rekkef\u00f8lge, og v\u00e6re innom riktige forankringspunkt p\u00e5 riktige tidspunkt.<\/p>\n

F\u00f8lgende digitaliseringsinitiativ omfattes av behovsstyringen<\/u><\/p>\n

    \n
  1. Nyutvikling, dvs utvikling eller anskaffelse av en ny tjeneste<\/li>\n
  2. Videreutvikling og endring av eksisterende l\u00f8sninger som er av vesentlig \u00f8konomisk karakter<\/li>\n<\/ol>\n

    Med vesentlig \u00f8konomisk karakter menes endringer som vil ber\u00f8re Novaris budsjett, og dermed ogs\u00e5 fylkeskommunenes budsjett. Begge kategoriene over kan utl\u00f8se et st\u00f8rre behov for kapasitet og kostnader, og lede til en investering. Budsjettendringer skal forankres i fylkeskommunekollegiet<\/p>\n

    F\u00f8lgende behov omfattes ikke av behovsstyringen<\/u><\/p>\n

      \n
    1. Feilretting i eksisterende l\u00f8sninger<\/li>\n
    2. Videreutvikling og endringer av enklere karakter, eller som er planlagt som del av forvaltningen av l\u00f8sningen<\/li>\n<\/ol>\n

      Beslutningstakere og forankringspunkt <\/strong><\/p>\n

      For faglige beslutninger og r\u00e5d om digital tjenesteutvikling innenfor det enkelte fagomr\u00e5det, er beslutningstaker det fagkollegiet som har omr\u00e5deansvar.<\/p>\n

      HID er faglig beslutningstaker for generelle saker knyttet til digital tjenesteutvikling. HID er ogs\u00e5 r\u00e5dgiver for fagkollegiene i alle saker om digital tjenesteutvikling.<\/p>\n

      I sp\u00f8rsm\u00e5l av vesentlig \u00f8konomisk karakter skal FKK v\u00e6re beslutningsorgan. Det er det aktuelle fagkollegiet som legger saken fram for FKK.<\/p>\n

      Novari forvalter midlene sine innenfor vedtatt budsjett. Endringer i l\u00f8pet av \u00e5ret skal legges fram for fylkeskommunekollegiet f\u00f8r budsjettbehandling i Novari.<\/p>\n

      Beslutningsgrunnlag og rammer<\/strong><\/p>\n

      Forslagsstiller skal legge et beslutningsgrunnlag fram for fagkollegiet. Beslutningsgrunnlaget skal som minimum inneholde overordnet beskrivelse av behovet, koblingen til strategiske m\u00e5l, forventede gevinster, n\u00f8dvendige ressurser og \u00f8konomiske rammer, tidsperspektiv og eventuelle avhengigheter.<\/p>\n

      Beslutningsgrunnlaget skal utarbeides p\u00e5 bakgrunn av rammene fra Digdirs veileder for \u00e5 styre, organisere og samarbeide om sammenhengende tjenester<\/a> – starte sammen, forme sammen og levere sammen. Ved oppstart av et digitaliseringsinitiativ skal innhold i og organisering av fasen \u201cstarte sammen<\/a>\u201d beskrives.<\/p>\n

      Prosessen fram til fylkeskommunene har sendt bestilling til Novari<\/strong><\/p>\n

      Behovsstyringen er avgrenset til \u00e5 gjelde fram til fylkeskommunene har sendt formell bestilling til Novari. \u00a0Ved vesentlige beslutninger, alts\u00e5 beslutninger som er av strategisk eller \u00f8konomisk betydning, er det fylkeskommunekollegiet som tar eierskap. Fylkeskommunekollegiet vil v\u00e6re siste behandlingsinstans, f\u00f8r en eventuell bestilling til Novari g\u00e5r fra relevant fagkollegium eller HID.<\/p>\n

      Novaris rolle i behovsstyringen<\/strong><\/p>\n

      Novari er fylkeskommunenes eget IKT- og digitaliseringsselskap, eid av fylkeskommunene og Oslo kommune.<\/p>\n

      Fylkeskommunene kan involvere Novari p\u00e5 et tidlig tidspunkt i prosessen, f.eks. som sparringspartner knyttet til vurdering av juridiske, organisatoriske, semantiske og teknologiske muligheter og hindre for digitaliseringsinitiativet.<\/p>\n

      I behovsstyringen vil Novari kunne ha flere roller, avhengig av hvor i prosessen fylkeskommunene er. I en tidlig fase av behovsstyringen kan Novari bist\u00e5 som diskusjonspartner b\u00e5de for \u00e5 klargj\u00f8re hva som er fylkeskommunenes behov, beskrive gevinster og beregne kostnader. Novari kan ogs\u00e5 bist\u00e5 med \u00e5 knytte kontakt med andre fylkeskommuner, riktig kollegium og andre interessenter.<\/p>\n

      Novari skal foreta de n\u00f8dvendige vurderinger for \u00e5 avgj\u00f8re om selskapet kan g\u00e5 videre med den mottatte bestillingen. Dette gj\u00f8res gjennom juridiske og teknologiske vurderinger. I den juridiske vurderingen legges selskapsavtalen, anskaffelsesregelverket og annet relevant lovverk til grunn. Selskapsavtalen for Novari avgrenser selskapets virksomhet til \u00e5 st\u00f8tte fylkeskommunenes lovp\u00e5lagte oppgaver, og Novari kan ikke p\u00e5ta seg oppdrag som ligger utenfor rammene av selskapsavtalen. I den teknologiske vurderingen vil det tas h\u00f8yde for om Novaris eksisterende l\u00f8sninger eller kommunale og nasjonale fellesl\u00f8sninger kan benyttes i sluttleveransen.<\/p>\n

      Har du sp\u00f8rsm\u00e5l?<\/strong><\/p>\n

      Trenger du hjelp med prosess for behovsstyring? Da benytter du kundeportalen v\u00e5r<\/a>.<\/p>\n

      Tekst:
      \nAnne Mette D\u00f8rum
      \nspesialr\u00e5dgiver seksjon samhandling og r\u00e5dgivning<\/p>\n <\/div>\n <\/div>\n

      \n <\/div>\n
      \n <\/div>\n <\/div>\n <\/section>\n\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

      Fylkeskommunekollegiet vedtok 01.09.2023 forslaget til fylkeskommunenes prosess for behovsstyring for Novari IKS. Kollegiet for HR, IKT og digitalisering (HID) fikk ansvar for \u00e5 s\u00f8rge for forankring, implementering og videreutvikling av forslaget, avgrenset til \u00e5 gjelde fram til fylkeskommunene har sendt formell bestilling til Novari.<\/p>\n","protected":false},"author":11,"featured_media":2100,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"slim_seo":{"title":"Prosess for fylkeskommunenes behovsstyring av Novari IKS - Novari IKS","description":"Fylkeskommunekollegiet vedtok 01.09.2023 forslaget til fylkeskommunenes prosess for behovsstyring for Novari IKS. Kollegiet for HR, IKT og digitalisering (HID)"},"footnotes":""},"categories":[72,23],"tags":[65,70,71,75],"class_list":["post-2849","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-novari-iks","category-nyheter","tag-anne-mette-dorum","tag-novari","tag-novari-iks","tag-behovstyringsprosessen"],"acf":[],"featured_img":"\"bilde","article_tag":"10. mars 2025<\/span>","_links":{"self":[{"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2849","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/11"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2849"}],"version-history":[{"count":5,"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2849\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2878,"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2849\/revisions\/2878"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/media\/2100"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2849"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2849"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2849"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}