{"id":2832,"date":"2025-03-05T09:56:50","date_gmt":"2025-03-05T08:56:50","guid":{"rendered":"https:\/\/novari.no\/?page_id=2832"},"modified":"2025-03-05T09:56:51","modified_gmt":"2025-03-05T08:56:51","slug":"individuell-sensur-og-felles-sensur","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/novari.no\/rammeverk-for-lokalt-gitt-skriftlig-eksamen-ny-mars\/sensur-av-eksamenssvar\/individuell-sensur-og-felles-sensur\/","title":{"rendered":"Individuell sensur og felles sensur"},"content":{"rendered":"\n
\n
\n\n
\n \n\n Innledning<\/a> \n
  1. Form\u00e5let med rammeverket<\/a><\/li>
  2. Om eksamen og sensur i oppl\u00e6ringsforskriften<\/a><\/li>
  3. Landssamarbeidet for lokalt gitt skriftlig eksamen<\/a>
    1. Oppnevning av oppgavenemnder og sensorer<\/a><\/li><\/ol><\/li>
    2. L\u00e6replanen er utgangspunkt for det vi pr\u00f8ver til eksamen<\/a><\/li>
    3. Kvalitetskriterier for utvikling av eksamen<\/a><\/li>
    4. Retningslinjer for utvikling av eksamensoppgaver<\/a>
      1. Bruk flere oppgaver og oppgavetyper<\/a><\/li>
      2. Lag oppgavetekster som er tydelige for kandidaten<\/a><\/li>
      3. Lag en eksamen som er s\u00e5 rettferdig som mulig<\/a><\/li>
      4. Gi tydelig informasjon om eksamen<\/a><\/li>
      5. Kvalitetssikring av oppgavesett<\/a>
        1. Universell utforming<\/a><\/li>
        2. Tekniske innstillinger<\/a><\/li><\/ol><\/li><\/ol><\/li>
        3. Retningslinjer for utvikling av eksamensveiledninger<\/a>
          1. Gi tydelig informasjon om eksamen<\/a><\/li>
          2. Lag tydelige vurderingskriterier<\/a><\/li>
          3. Sjekkliste for faglig kvalitetssikring av vurderingskriterier<\/a><\/li><\/ol><\/li>
          4. Sensur av eksamenssvar<\/a>
            1. Sensuren foreg\u00e5r i PAS (pr\u00f8veadministrasjonssystemet)<\/a><\/li>
            2. Eksamenssvar uten innhold eller mistanke om feil ved eksamenssvar<\/a><\/li>
            3. Plagiatkontroll<\/a><\/li>
            4. Mistanke om juks<\/a><\/li>
            5. Individuell sensur og felles sensur<\/a><\/li><\/ol><\/li><\/ol> \n <\/div>\n \n\n
              \n\n

              Individuell sensur og felles sensur<\/h1> \n\n

              N\u00e5r dere f\u00e5r tilgang til eksamenssvarene i PAS, skal dere f\u00f8rst sensurere alle besvarelsene hver for dere og f\u00f8re karakterforslag inn i PAS. N\u00e5r dere begge har gjort dette, vil dere kunne se hverandres karakterforslag. Felles sensur skjer i de aller fleste tilfeller digitalt p\u00e5 Teams eller per telefon. Dersom dere ikke blir enige om karakter, er det sensor 2 som avgj\u00f8r. N\u00e5r sensuren er gjennomf\u00f8rt, f\u00f8rer dere endelig karakter i PAS. Dersom dere i ettertid oppdager at en karakter er feilf\u00f8rt, m\u00e5 dere kontakte fylkeskommunen som har ansvaret for sensuren.<\/p>\n

              Her kan dere lese mer om oppdraget som sensor:<\/p>\n

              Sensurere eksamen | udir.no<\/a><\/p>\n

              Til sensor\/oppgaveprodusent – Novari IKS<\/a><\/p>\n \n

              \n
              \n Forrige<\/a>\n <\/div>\n
              \n F\u00f8rste side<\/a>\n <\/div>\n
              \n Innholdfortegnelse<\/a>\n \n <\/div>\n \n \n
              \n
              \n Rammeverk for lokalt gitt skriftlig eksamen (Ny mars)<\/a> \n
              1. Form\u00e5let med rammeverket<\/a><\/li>
              2. Om eksamen og sensur i oppl\u00e6ringsforskriften<\/a><\/li>
              3. Landssamarbeidet for lokalt gitt skriftlig eksamen<\/a>
                1. Oppnevning av oppgavenemnder og sensorer<\/a><\/li><\/ol><\/li>
                2. L\u00e6replanen er utgangspunkt for det vi pr\u00f8ver til eksamen<\/a><\/li>
                3. Kvalitetskriterier for utvikling av eksamen<\/a><\/li>
                4. Retningslinjer for utvikling av eksamensoppgaver<\/a>
                  1. Bruk flere oppgaver og oppgavetyper<\/a><\/li>
                  2. Lag oppgavetekster som er tydelige for kandidaten<\/a><\/li>
                  3. Lag en eksamen som er s\u00e5 rettferdig som mulig<\/a><\/li>
                  4. Gi tydelig informasjon om eksamen<\/a><\/li>
                  5. Kvalitetssikring av oppgavesett<\/a>
                    1. Universell utforming<\/a><\/li>
                    2. Tekniske innstillinger<\/a><\/li><\/ol><\/li><\/ol><\/li>
                    3. Retningslinjer for utvikling av eksamensveiledninger<\/a>
                      1. Gi tydelig informasjon om eksamen<\/a><\/li>
                      2. Lag tydelige vurderingskriterier<\/a><\/li>
                      3. Sjekkliste for faglig kvalitetssikring av vurderingskriterier<\/a><\/li><\/ol><\/li>
                      4. Sensur av eksamenssvar<\/a>
                        1. Sensuren foreg\u00e5r i PAS (pr\u00f8veadministrasjonssystemet)<\/a><\/li>
                        2. Eksamenssvar uten innhold eller mistanke om feil ved eksamenssvar<\/a><\/li>
                        3. Plagiatkontroll<\/a><\/li>
                        4. Mistanke om juks<\/a><\/li>
                        5. Individuell sensur og felles sensur<\/a><\/li><\/ol><\/li><\/ol> <\/div>\n <\/div>\n <\/div>\n <\/div>\n \n <\/div>\n <\/section>\n\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"","protected":false},"author":10,"featured_media":0,"parent":2817,"menu_order":4,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":{"_acf_changed":false,"slim_seo":{"title":"Individuell sensur og felles sensur - Novari IKS","description":""},"footnotes":""},"class_list":["post-2832","page","type-page","status-publish","hentry"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/2832","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/10"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2832"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/2832\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2834,"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/2832\/revisions\/2834"}],"up":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/2817"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2832"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}