{"id":2829,"date":"2025-03-05T09:55:10","date_gmt":"2025-03-05T08:55:10","guid":{"rendered":"https:\/\/novari.no\/?page_id=2829"},"modified":"2025-03-05T09:55:10","modified_gmt":"2025-03-05T08:55:10","slug":"mistanke-om-juks","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/novari.no\/rammeverk-for-lokalt-gitt-skriftlig-eksamen-ny-mars\/sensur-av-eksamenssvar\/mistanke-om-juks\/","title":{"rendered":"Mistanke om juks"},"content":{"rendered":"\n
\n
\n\n
\n \n\n Innledning<\/a> \n
  1. Form\u00e5let med rammeverket<\/a><\/li>
  2. Om eksamen og sensur i oppl\u00e6ringsforskriften<\/a><\/li>
  3. Landssamarbeidet for lokalt gitt skriftlig eksamen<\/a>
    1. Oppnevning av oppgavenemnder og sensorer<\/a><\/li><\/ol><\/li>
    2. L\u00e6replanen er utgangspunkt for det vi pr\u00f8ver til eksamen<\/a><\/li>
    3. Kvalitetskriterier for utvikling av eksamen<\/a><\/li>
    4. Retningslinjer for utvikling av eksamensoppgaver<\/a>
      1. Bruk flere oppgaver og oppgavetyper<\/a><\/li>
      2. Lag oppgavetekster som er tydelige for kandidaten<\/a><\/li>
      3. Lag en eksamen som er s\u00e5 rettferdig som mulig<\/a><\/li>
      4. Gi tydelig informasjon om eksamen<\/a><\/li>
      5. Kvalitetssikring av oppgavesett<\/a>
        1. Universell utforming<\/a><\/li>
        2. Tekniske innstillinger<\/a><\/li><\/ol><\/li><\/ol><\/li>
        3. Retningslinjer for utvikling av eksamensveiledninger<\/a>
          1. Gi tydelig informasjon om eksamen<\/a><\/li>
          2. Lag tydelige vurderingskriterier<\/a><\/li>
          3. Sjekkliste for faglig kvalitetssikring av vurderingskriterier<\/a><\/li><\/ol><\/li>
          4. Sensur av eksamenssvar<\/a>
            1. Sensuren foreg\u00e5r i PAS (pr\u00f8veadministrasjonssystemet)<\/a><\/li>
            2. Eksamenssvar uten innhold eller mistanke om feil ved eksamenssvar<\/a><\/li>
            3. Plagiatkontroll<\/a><\/li>
            4. Mistanke om juks<\/a><\/li>
            5. Individuell sensur og felles sensur<\/a><\/li><\/ol><\/li><\/ol> \n <\/div>\n \n\n
              \n\n

              Mistanke om juks<\/h1> \n\n

              Bruk av hjelpemidler som ikke er tillatt eller kommunikasjon med andre defineres som juks ved eksamen. Dersom dere mistenker at kandidaten kan ha jukset p\u00e5 eksamen, skal dere melde fra om dette til skolen via PAS (\u00abjukseknappen\u00bb). Det er viktig \u00e5 beskrive detaljert hvordan dere mener at kandidaten har jukset. Vis til konkrete eksempler. Bruk av KI og oversettelse er de st\u00f8rste utfordringene. Merk at stor grad av plagiat i utgangspunktet ikke er juks. Det er en fordel at begge sensorer har samarbeidet om meldingen og at dere kan verifisere hverandres mistanker.
              \nSelv om dere mistenker juks, skal dere alltid sensurere eksamenssvaret og sette karakter som om kandidaten ikke har jukset.<\/p>\n

              I henhold til oppl\u00e6ringsforskriftens \u00a7 9-42 er det rektor som skal annullere eksamen til en elev dersom det oppdages juks eller fors\u00f8k p\u00e5 juks. Fylkeskommunen skal annullere eksamen for privatister eller de som har l\u00e6retid i bedrift.<\/p>\n \n

              \n
              \n Forrige<\/a>\n <\/div>\n
              \n F\u00f8rste side<\/a>\n <\/div>\n
              \n Innholdfortegnelse<\/a>\n \n <\/div>\n \n \n
              \n Neste<\/a>\n <\/div>\n
              \n
              \n Rammeverk for lokalt gitt skriftlig eksamen (Ny mars)<\/a> \n
              1. Form\u00e5let med rammeverket<\/a><\/li>
              2. Om eksamen og sensur i oppl\u00e6ringsforskriften<\/a><\/li>
              3. Landssamarbeidet for lokalt gitt skriftlig eksamen<\/a>
                1. Oppnevning av oppgavenemnder og sensorer<\/a><\/li><\/ol><\/li>
                2. L\u00e6replanen er utgangspunkt for det vi pr\u00f8ver til eksamen<\/a><\/li>
                3. Kvalitetskriterier for utvikling av eksamen<\/a><\/li>
                4. Retningslinjer for utvikling av eksamensoppgaver<\/a>
                  1. Bruk flere oppgaver og oppgavetyper<\/a><\/li>
                  2. Lag oppgavetekster som er tydelige for kandidaten<\/a><\/li>
                  3. Lag en eksamen som er s\u00e5 rettferdig som mulig<\/a><\/li>
                  4. Gi tydelig informasjon om eksamen<\/a><\/li>
                  5. Kvalitetssikring av oppgavesett<\/a>
                    1. Universell utforming<\/a><\/li>
                    2. Tekniske innstillinger<\/a><\/li><\/ol><\/li><\/ol><\/li>
                    3. Retningslinjer for utvikling av eksamensveiledninger<\/a>
                      1. Gi tydelig informasjon om eksamen<\/a><\/li>
                      2. Lag tydelige vurderingskriterier<\/a><\/li>
                      3. Sjekkliste for faglig kvalitetssikring av vurderingskriterier<\/a><\/li><\/ol><\/li>
                      4. Sensur av eksamenssvar<\/a>
                        1. Sensuren foreg\u00e5r i PAS (pr\u00f8veadministrasjonssystemet)<\/a><\/li>
                        2. Eksamenssvar uten innhold eller mistanke om feil ved eksamenssvar<\/a><\/li>
                        3. Plagiatkontroll<\/a><\/li>
                        4. Mistanke om juks<\/a><\/li>
                        5. Individuell sensur og felles sensur<\/a><\/li><\/ol><\/li><\/ol> <\/div>\n <\/div>\n <\/div>\n <\/div>\n \n <\/div>\n <\/section>\n\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"","protected":false},"author":10,"featured_media":0,"parent":2817,"menu_order":3,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":{"_acf_changed":false,"slim_seo":{"title":"Mistanke om juks - Novari IKS","description":""},"footnotes":""},"class_list":["post-2829","page","type-page","status-publish","hentry"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/2829","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/10"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2829"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/2829\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2831,"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/2829\/revisions\/2831"}],"up":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/2817"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2829"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}