{"id":2814,"date":"2025-03-05T09:47:17","date_gmt":"2025-03-05T08:47:17","guid":{"rendered":"https:\/\/novari.no\/?page_id=2814"},"modified":"2025-03-05T09:47:18","modified_gmt":"2025-03-05T08:47:18","slug":"sjekkliste-for-faglig-kvalitetssikring-av-vurderingskriterier","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/novari.no\/rammeverk-for-lokalt-gitt-skriftlig-eksamen-ny-mars\/retningslinjer-for-utvikling-av-eksamensveiledninger\/sjekkliste-for-faglig-kvalitetssikring-av-vurderingskriterier\/","title":{"rendered":"Sjekkliste for faglig kvalitetssikring av vurderingskriterier"},"content":{"rendered":"\n
\n
\n\n
\n \n\n Innledning<\/a> \n
  1. Form\u00e5let med rammeverket<\/a><\/li>
  2. Om eksamen og sensur i oppl\u00e6ringsforskriften<\/a><\/li>
  3. Landssamarbeidet for lokalt gitt skriftlig eksamen<\/a>
    1. Oppnevning av oppgavenemnder og sensorer<\/a><\/li><\/ol><\/li>
    2. L\u00e6replanen er utgangspunkt for det vi pr\u00f8ver til eksamen<\/a><\/li>
    3. Kvalitetskriterier for utvikling av eksamen<\/a><\/li>
    4. Retningslinjer for utvikling av eksamensoppgaver<\/a>
      1. Bruk flere oppgaver og oppgavetyper<\/a><\/li>
      2. Lag oppgavetekster som er tydelige for kandidaten<\/a><\/li>
      3. Lag en eksamen som er s\u00e5 rettferdig som mulig<\/a><\/li>
      4. Gi tydelig informasjon om eksamen<\/a><\/li>
      5. Kvalitetssikring av oppgavesett<\/a>
        1. Universell utforming<\/a><\/li>
        2. Tekniske innstillinger<\/a><\/li><\/ol><\/li><\/ol><\/li>
        3. Retningslinjer for utvikling av eksamensveiledninger<\/a>
          1. Gi tydelig informasjon om eksamen<\/a><\/li>
          2. Lag tydelige vurderingskriterier<\/a><\/li>
          3. Sjekkliste for faglig kvalitetssikring av vurderingskriterier<\/a><\/li><\/ol><\/li>
          4. Sensur av eksamenssvar<\/a>
            1. Sensuren foreg\u00e5r i PAS (pr\u00f8veadministrasjonssystemet)<\/a><\/li>
            2. Eksamenssvar uten innhold eller mistanke om feil ved eksamenssvar<\/a><\/li>
            3. Plagiatkontroll<\/a><\/li>
            4. Mistanke om juks<\/a><\/li>
            5. Individuell sensur og felles sensur<\/a><\/li><\/ol><\/li><\/ol> \n <\/div>\n \n\n
              \n\n

              Sjekkliste for faglig kvalitetssikring av vurderingskriterier<\/h1> \n\n

              Det er utarbeidet en sjekkliste med refleksjonssp\u00f8rsm\u00e5l for \u00e5 sikre kvaliteten i vurderingskriteriene. En mer detaljert sjekkliste finnes ogs\u00e5 i forfatterverkt\u00f8yet.<\/p>\n

              1) Grunnlaget for vurdering <\/em><\/p>\n

              Grunnlaget for vurdering i fag er kompetansem\u00e5lene i l\u00e6replanen i faget. Kompetansem\u00e5lene skal forst\u00e5s i lys av teksten \u00abOm faget\u00bb i l\u00e6replanen.<\/p>\n