{"id":2811,"date":"2025-03-05T09:44:16","date_gmt":"2025-03-05T08:44:16","guid":{"rendered":"https:\/\/novari.no\/?page_id=2811"},"modified":"2025-03-05T09:44:17","modified_gmt":"2025-03-05T08:44:17","slug":"lag-tydelige-vurderingskriterier","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/novari.no\/rammeverk-for-lokalt-gitt-skriftlig-eksamen-ny-mars\/retningslinjer-for-utvikling-av-eksamensveiledninger\/lag-tydelige-vurderingskriterier\/","title":{"rendered":"Lag tydelige vurderingskriterier"},"content":{"rendered":"\n
\n
\n\n
\n \n\n Innledning<\/a> \n
  1. Form\u00e5let med rammeverket<\/a><\/li>
  2. Om eksamen og sensur i oppl\u00e6ringsforskriften<\/a><\/li>
  3. Landssamarbeidet for lokalt gitt skriftlig eksamen<\/a>
    1. Oppnevning av oppgavenemnder og sensorer<\/a><\/li><\/ol><\/li>
    2. L\u00e6replanen er utgangspunkt for det vi pr\u00f8ver til eksamen<\/a><\/li>
    3. Kvalitetskriterier for utvikling av eksamen<\/a><\/li>
    4. Retningslinjer for utvikling av eksamensoppgaver<\/a>
      1. Bruk flere oppgaver og oppgavetyper<\/a><\/li>
      2. Lag oppgavetekster som er tydelige for kandidaten<\/a><\/li>
      3. Lag en eksamen som er s\u00e5 rettferdig som mulig<\/a><\/li>
      4. Gi tydelig informasjon om eksamen<\/a><\/li>
      5. Kvalitetssikring av oppgavesett<\/a>
        1. Universell utforming<\/a><\/li>
        2. Tekniske innstillinger<\/a><\/li><\/ol><\/li><\/ol><\/li>
        3. Retningslinjer for utvikling av eksamensveiledninger<\/a>
          1. Gi tydelig informasjon om eksamen<\/a><\/li>
          2. Lag tydelige vurderingskriterier<\/a><\/li>
          3. Sjekkliste for faglig kvalitetssikring av vurderingskriterier<\/a><\/li><\/ol><\/li>
          4. Sensur av eksamenssvar<\/a>
            1. Sensuren foreg\u00e5r i PAS (pr\u00f8veadministrasjonssystemet)<\/a><\/li>
            2. Eksamenssvar uten innhold eller mistanke om feil ved eksamenssvar<\/a><\/li>
            3. Plagiatkontroll<\/a><\/li>
            4. Mistanke om juks<\/a><\/li>
            5. Individuell sensur og felles sensur<\/a><\/li><\/ol><\/li><\/ol> \n <\/div>\n \n\n
              \n\n

              Lag tydelige vurderingskriterier<\/h1> \n\n

              Utvikling av vurderingskriterier inng\u00e5r i arbeidet med eksamensveiledningen for det enkelte fag. Det skal utvikles vurderingskriterier som favner alle deler av l\u00e6replanen som er mulig \u00e5 pr\u00f8ve til en skriftlig eksamen (konstruktet). Kriteriene b\u00f8r ikke ta for seg hvert enkelt kompetansem\u00e5l, men v\u00e6re mer overordnet og baseres p\u00e5 noen sentrale vurderingsomr\u00e5der i faget. I en del fag kan det v\u00e6re aktuelt \u00e5 ta utgangspunkt i kjerneelementene i faget, dersom alle disse kan pr\u00f8ves til skriftlig eksamen. Andre sentrale inndelinger som ivaretar helheten i faget, kan ogs\u00e5 brukes. Vurderingskriteriene skal, s\u00e5 langt det er mulig, v\u00e6re de samme fra \u00e5r til \u00e5r, og skal ikke legges ved eksamensoppgaven.
              \nI tillegg til de generelle vurderingskriteriene, kan det v\u00e6re behov for \u00e5 legge til oppgavespesifikke kriterier i selve eksamensoppgaven. Det er i slike tilfeller viktig at kriteriene skal hjelpe kandidaten til \u00e5 besvare eksamensoppgaven best mulig. Slike kriterier kan v\u00e6re en del av oppgaveteksten.<\/p>\n \n

              \n
              \n Forrige<\/a>\n <\/div>\n
              \n F\u00f8rste side<\/a>\n <\/div>\n
              \n Innholdfortegnelse<\/a>\n \n <\/div>\n \n \n
              \n Neste<\/a>\n <\/div>\n
              \n
              \n Rammeverk for lokalt gitt skriftlig eksamen (Ny mars)<\/a> \n
              1. Form\u00e5let med rammeverket<\/a><\/li>
              2. Om eksamen og sensur i oppl\u00e6ringsforskriften<\/a><\/li>
              3. Landssamarbeidet for lokalt gitt skriftlig eksamen<\/a>
                1. Oppnevning av oppgavenemnder og sensorer<\/a><\/li><\/ol><\/li>
                2. L\u00e6replanen er utgangspunkt for det vi pr\u00f8ver til eksamen<\/a><\/li>
                3. Kvalitetskriterier for utvikling av eksamen<\/a><\/li>
                4. Retningslinjer for utvikling av eksamensoppgaver<\/a>
                  1. Bruk flere oppgaver og oppgavetyper<\/a><\/li>
                  2. Lag oppgavetekster som er tydelige for kandidaten<\/a><\/li>
                  3. Lag en eksamen som er s\u00e5 rettferdig som mulig<\/a><\/li>
                  4. Gi tydelig informasjon om eksamen<\/a><\/li>
                  5. Kvalitetssikring av oppgavesett<\/a>
                    1. Universell utforming<\/a><\/li>
                    2. Tekniske innstillinger<\/a><\/li><\/ol><\/li><\/ol><\/li>
                    3. Retningslinjer for utvikling av eksamensveiledninger<\/a>
                      1. Gi tydelig informasjon om eksamen<\/a><\/li>
                      2. Lag tydelige vurderingskriterier<\/a><\/li>
                      3. Sjekkliste for faglig kvalitetssikring av vurderingskriterier<\/a><\/li><\/ol><\/li>
                      4. Sensur av eksamenssvar<\/a>
                        1. Sensuren foreg\u00e5r i PAS (pr\u00f8veadministrasjonssystemet)<\/a><\/li>
                        2. Eksamenssvar uten innhold eller mistanke om feil ved eksamenssvar<\/a><\/li>
                        3. Plagiatkontroll<\/a><\/li>
                        4. Mistanke om juks<\/a><\/li>
                        5. Individuell sensur og felles sensur<\/a><\/li><\/ol><\/li><\/ol> <\/div>\n <\/div>\n <\/div>\n <\/div>\n \n <\/div>\n <\/section>\n\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"","protected":false},"author":10,"featured_media":0,"parent":2805,"menu_order":1,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":{"_acf_changed":false,"slim_seo":{"title":"Lag tydelige vurderingskriterier - Novari IKS","description":""},"footnotes":""},"class_list":["post-2811","page","type-page","status-publish","hentry"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/2811","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/10"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2811"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/2811\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2813,"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/2811\/revisions\/2813"}],"up":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/2805"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2811"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}