{"id":2793,"date":"2025-03-05T09:32:26","date_gmt":"2025-03-05T08:32:26","guid":{"rendered":"https:\/\/novari.no\/?page_id=2793"},"modified":"2025-03-05T09:32:27","modified_gmt":"2025-03-05T08:32:27","slug":"gi-tydelig-informasjon-om-eksamen","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/novari.no\/rammeverk-for-lokalt-gitt-skriftlig-eksamen-ny-mars\/retningslinjer-for-utvikling-av-eksamensoppgaver\/gi-tydelig-informasjon-om-eksamen\/","title":{"rendered":"Gi tydelig informasjon om eksamen"},"content":{"rendered":"\n
\n
\n\n
\n \n\n Innledning<\/a> \n
  1. Form\u00e5let med rammeverket<\/a><\/li>
  2. Om eksamen og sensur i oppl\u00e6ringsforskriften<\/a><\/li>
  3. Landssamarbeidet for lokalt gitt skriftlig eksamen<\/a>
    1. Oppnevning av oppgavenemnder og sensorer<\/a><\/li><\/ol><\/li>
    2. L\u00e6replanen er utgangspunkt for det vi pr\u00f8ver til eksamen<\/a><\/li>
    3. Kvalitetskriterier for utvikling av eksamen<\/a><\/li>
    4. Retningslinjer for utvikling av eksamensoppgaver<\/a>
      1. Bruk flere oppgaver og oppgavetyper<\/a><\/li>
      2. Lag oppgavetekster som er tydelige for kandidaten<\/a><\/li>
      3. Lag en eksamen som er s\u00e5 rettferdig som mulig<\/a><\/li>
      4. Gi tydelig informasjon om eksamen<\/a><\/li>
      5. Kvalitetssikring av oppgavesett<\/a>
        1. Universell utforming<\/a><\/li>
        2. Tekniske innstillinger<\/a><\/li><\/ol><\/li><\/ol><\/li>
        3. Retningslinjer for utvikling av eksamensveiledninger<\/a>
          1. Gi tydelig informasjon om eksamen<\/a><\/li>
          2. Lag tydelige vurderingskriterier<\/a><\/li>
          3. Sjekkliste for faglig kvalitetssikring av vurderingskriterier<\/a><\/li><\/ol><\/li>
          4. Sensur av eksamenssvar<\/a>
            1. Sensuren foreg\u00e5r i PAS (pr\u00f8veadministrasjonssystemet)<\/a><\/li>
            2. Eksamenssvar uten innhold eller mistanke om feil ved eksamenssvar<\/a><\/li>
            3. Plagiatkontroll<\/a><\/li>
            4. Mistanke om juks<\/a><\/li>
            5. Individuell sensur og felles sensur<\/a><\/li><\/ol><\/li><\/ol> \n <\/div>\n \n\n
              \n\n

              Gi tydelig informasjon om eksamen<\/h1> \n\n

              Informasjon om eksamenstid og vekting <\/em><\/p>\n

              Lokalt gitt skriftlig eksamen varer i enten fire eller fem timer. Eksamenstiden for det enkelte fag finnes i eksamensplanen, som dere finner her: Udir – Eksamensplan<\/a>. Det m\u00e5 ogs\u00e5 g\u00e5 fram av oppgavesettet om noen oppgaver skal vektes mer enn andre. Dersom det ikke presiseres i oppgavesettet hvordan oppgavene skal vektes, vil det signalisere at alle oppgavene skal vektes likt. Eventuell informasjon om vekting settes inn i forsidemalen til eksamen. I tillegg kan det vurderes om informasjon om vekting b\u00f8r settes inn i de enkelte oppgavene.<\/p>\n

              Hjelpemidler til eksamen <\/em><\/p>\n

              Avhengig av hva en oppgave skal pr\u00f8ve, vil hjelpemidler kunne p\u00e5virke hvordan kandidaten f\u00e5r vist sin kompetanse i faget. Tilgang til eller begrensninger i hjelpemidler til eksamen, b\u00f8r begrunnes ut fra kompetansem\u00e5lene i l\u00e6replanen, fagets egenart, fagets niv\u00e5 og eventuelle nye digitale oppgaveformater. I de nasjonale f\u00f8ringene for hjelpemidler til eksamen er det presisert at alle eksamensoppgaver skal utformes slik at de skal kunne l\u00f8ses uten <\/em>bruk av hjelpemidler. Samtidig er det viktig at eksamen legger til rette for at kandidatene skal kunne bruke tillatte hjelpemidler p\u00e5 en hensiktsmessig m\u00e5te. Dere finner disse f\u00f8ringene her: Nasjonale f\u00f8ringer for nettbaserte hjelpemidler til eksamen i videreg\u00e5ende (udir.no).<\/a><\/p>\n

              Fylkeskommunene har en felles oversikt over nettressurser som er tillatt \u00e5 bruke under eksamen. Dere finner den nasjonale nettressurslisten her: Felles nasjonale ressurser – Novari IKS<\/a>. I tillegg kan hvert fylke \u00e5pne for noen lisensbaserte ressurser.<\/p>\n

              Dersom dere har sterke faglige \u00f8nsker om spesifikke hjelpemidler til eksamen, f.eks. tilgang til brukermanualer, lover og forskrifter, spesiell programvare, hodetelefoner, bruk av webcamera eller lignende, m\u00e5 dere ta dette opp med fagansvarlig i fylkeskommunen. Alle slike fagspesifikke behov m\u00e5 meldes inn fra fagansvarlige til Novaris ekamenskoordinatorer (NEKO) minst \u00e9n eksamensperiode i forveien. \u00c5rsaken til dette er at eksamensplanen i PAS og informasjon p\u00e5 Eksamensinformasjon – Kandidat – Udir.no<\/a> m\u00e5 v\u00e6re tilgjengelig for alle i god tid f\u00f8r eksamen. Se tidsfrister i \u00e5rshjulet for landssamarbeidet. \u00c5rshjulet finner dere her: \u00c5rshjul for eksamen – Novari IKS<\/a><\/p>\n \n

              \n
              \n Forrige<\/a>\n <\/div>\n
              \n F\u00f8rste side<\/a>\n <\/div>\n
              \n Innholdfortegnelse<\/a>\n \n <\/div>\n \n \n
              \n Neste<\/a>\n <\/div>\n
              \n
              \n Rammeverk for lokalt gitt skriftlig eksamen (Ny mars)<\/a> \n
              1. Form\u00e5let med rammeverket<\/a><\/li>
              2. Om eksamen og sensur i oppl\u00e6ringsforskriften<\/a><\/li>
              3. Landssamarbeidet for lokalt gitt skriftlig eksamen<\/a>
                1. Oppnevning av oppgavenemnder og sensorer<\/a><\/li><\/ol><\/li>
                2. L\u00e6replanen er utgangspunkt for det vi pr\u00f8ver til eksamen<\/a><\/li>
                3. Kvalitetskriterier for utvikling av eksamen<\/a><\/li>
                4. Retningslinjer for utvikling av eksamensoppgaver<\/a>
                  1. Bruk flere oppgaver og oppgavetyper<\/a><\/li>
                  2. Lag oppgavetekster som er tydelige for kandidaten<\/a><\/li>
                  3. Lag en eksamen som er s\u00e5 rettferdig som mulig<\/a><\/li>
                  4. Gi tydelig informasjon om eksamen<\/a><\/li>
                  5. Kvalitetssikring av oppgavesett<\/a>
                    1. Universell utforming<\/a><\/li>
                    2. Tekniske innstillinger<\/a><\/li><\/ol><\/li><\/ol><\/li>
                    3. Retningslinjer for utvikling av eksamensveiledninger<\/a>
                      1. Gi tydelig informasjon om eksamen<\/a><\/li>
                      2. Lag tydelige vurderingskriterier<\/a><\/li>
                      3. Sjekkliste for faglig kvalitetssikring av vurderingskriterier<\/a><\/li><\/ol><\/li>
                      4. Sensur av eksamenssvar<\/a>
                        1. Sensuren foreg\u00e5r i PAS (pr\u00f8veadministrasjonssystemet)<\/a><\/li>
                        2. Eksamenssvar uten innhold eller mistanke om feil ved eksamenssvar<\/a><\/li>
                        3. Plagiatkontroll<\/a><\/li>
                        4. Mistanke om juks<\/a><\/li>
                        5. Individuell sensur og felles sensur<\/a><\/li><\/ol><\/li><\/ol> <\/div>\n <\/div>\n <\/div>\n <\/div>\n \n <\/div>\n <\/section>\n\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"","protected":false},"author":10,"featured_media":0,"parent":2781,"menu_order":3,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":{"_acf_changed":false,"slim_seo":{"title":"Gi tydelig informasjon om eksamen - Novari IKS","description":""},"footnotes":""},"class_list":["post-2793","page","type-page","status-publish","hentry"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/2793","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/10"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2793"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/2793\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2795,"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/2793\/revisions\/2795"}],"up":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/2781"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2793"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}