{"id":2784,"date":"2025-03-05T08:56:15","date_gmt":"2025-03-05T07:56:15","guid":{"rendered":"https:\/\/novari.no\/?page_id=2784"},"modified":"2025-03-05T08:56:16","modified_gmt":"2025-03-05T07:56:16","slug":"bruk-flere-oppgaver-og-oppgavetyper","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/novari.no\/rammeverk-for-lokalt-gitt-skriftlig-eksamen-ny-mars\/retningslinjer-for-utvikling-av-eksamensoppgaver\/bruk-flere-oppgaver-og-oppgavetyper\/","title":{"rendered":"Bruk flere oppgaver og oppgavetyper"},"content":{"rendered":"\n
\n
\n\n
\n \n\n Innledning<\/a> \n
  1. Form\u00e5let med rammeverket<\/a><\/li>
  2. Om eksamen og sensur i oppl\u00e6ringsforskriften<\/a><\/li>
  3. Landssamarbeidet for lokalt gitt skriftlig eksamen<\/a>
    1. Oppnevning av oppgavenemnder og sensorer<\/a><\/li><\/ol><\/li>
    2. L\u00e6replanen er utgangspunkt for det vi pr\u00f8ver til eksamen<\/a><\/li>
    3. Kvalitetskriterier for utvikling av eksamen<\/a><\/li>
    4. Retningslinjer for utvikling av eksamensoppgaver<\/a>
      1. Bruk flere oppgaver og oppgavetyper<\/a><\/li>
      2. Lag oppgavetekster som er tydelige for kandidaten<\/a><\/li>
      3. Lag en eksamen som er s\u00e5 rettferdig som mulig<\/a><\/li>
      4. Gi tydelig informasjon om eksamen<\/a><\/li>
      5. Kvalitetssikring av oppgavesett<\/a>
        1. Universell utforming<\/a><\/li>
        2. Tekniske innstillinger<\/a><\/li><\/ol><\/li><\/ol><\/li>
        3. Retningslinjer for utvikling av eksamensveiledninger<\/a>
          1. Gi tydelig informasjon om eksamen<\/a><\/li>
          2. Lag tydelige vurderingskriterier<\/a><\/li>
          3. Sjekkliste for faglig kvalitetssikring av vurderingskriterier<\/a><\/li><\/ol><\/li>
          4. Sensur av eksamenssvar<\/a>
            1. Sensuren foreg\u00e5r i PAS (pr\u00f8veadministrasjonssystemet)<\/a><\/li>
            2. Eksamenssvar uten innhold eller mistanke om feil ved eksamenssvar<\/a><\/li>
            3. Plagiatkontroll<\/a><\/li>
            4. Mistanke om juks<\/a><\/li>
            5. Individuell sensur og felles sensur<\/a><\/li><\/ol><\/li><\/ol> \n <\/div>\n \n\n
              \n\n

              Bruk flere oppgaver og oppgavetyper<\/h1> \n\n

              Gjennom \u00e5 la kandidater svare p\u00e5 flere forskjellige oppgaver der det er tydelig hvilke deler av kompetansen som blir vurdert, forsterker vi p\u00e5liteligheten og gyldigheten i eksamen. For \u00e5 sikre dette, anbefales det i eksamener med \u00e5pne oppgaver \u00e5 ha minimum tre oppgaver som utgangspunkt for \u00e5 vurdere kandidatens svar. Valg av oppgavetyper henger sammen med hvilken kompetanse dere \u00f8nsker at kandidaten skal vise. Det finnes to hovedkategorier av oppgaver til eksamen:<\/p>\n