{"id":2781,"date":"2025-03-05T08:51:43","date_gmt":"2025-03-05T07:51:43","guid":{"rendered":"https:\/\/novari.no\/?page_id=2781"},"modified":"2025-03-05T08:51:43","modified_gmt":"2025-03-05T07:51:43","slug":"retningslinjer-for-utvikling-av-eksamensoppgaver","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/novari.no\/rammeverk-for-lokalt-gitt-skriftlig-eksamen-ny-mars\/retningslinjer-for-utvikling-av-eksamensoppgaver\/","title":{"rendered":"Retningslinjer for utvikling av eksamensoppgaver"},"content":{"rendered":"\n
\n
\n\n
\n \n\n Innledning<\/a> \n
  1. Form\u00e5let med rammeverket<\/a><\/li>
  2. Om eksamen og sensur i oppl\u00e6ringsforskriften<\/a><\/li>
  3. Landssamarbeidet for lokalt gitt skriftlig eksamen<\/a>
    1. Oppnevning av oppgavenemnder og sensorer<\/a><\/li><\/ol><\/li>
    2. L\u00e6replanen er utgangspunkt for det vi pr\u00f8ver til eksamen<\/a><\/li>
    3. Kvalitetskriterier for utvikling av eksamen<\/a><\/li>
    4. Retningslinjer for utvikling av eksamensoppgaver<\/a>
      1. Bruk flere oppgaver og oppgavetyper<\/a><\/li>
      2. Lag oppgavetekster som er tydelige for kandidaten<\/a><\/li>
      3. Lag en eksamen som er s\u00e5 rettferdig som mulig<\/a><\/li>
      4. Gi tydelig informasjon om eksamen<\/a><\/li>
      5. Kvalitetssikring av oppgavesett<\/a>
        1. Universell utforming<\/a><\/li>
        2. Tekniske innstillinger<\/a><\/li><\/ol><\/li><\/ol><\/li>
        3. Retningslinjer for utvikling av eksamensveiledninger<\/a>
          1. Gi tydelig informasjon om eksamen<\/a><\/li>
          2. Lag tydelige vurderingskriterier<\/a><\/li>
          3. Sjekkliste for faglig kvalitetssikring av vurderingskriterier<\/a><\/li><\/ol><\/li>
          4. Sensur av eksamenssvar<\/a>
            1. Sensuren foreg\u00e5r i PAS (pr\u00f8veadministrasjonssystemet)<\/a><\/li>
            2. Eksamenssvar uten innhold eller mistanke om feil ved eksamenssvar<\/a><\/li>
            3. Plagiatkontroll<\/a><\/li>
            4. Mistanke om juks<\/a><\/li>
            5. Individuell sensur og felles sensur<\/a><\/li><\/ol><\/li><\/ol> \n <\/div>\n \n\n
              \n\n

              Retningslinjer for utvikling av eksamensoppgaver<\/h1> \n\n

              N\u00e5r dere lager oppgaver til eksamen, skal dere sikre at eksamen er mest mulig gyldig, p\u00e5litelig, rettferdig og h\u00e5ndterbar innenfor rammene som til enhver tid gjelder for oppgaveutvikling. Et overordnet m\u00e5l er at kandidaten f\u00e5 vise kompetansen sin p\u00e5 flere og varierte m\u00e5ter. Oppgavesettet skal samlet sett representere det faglige innholdet og den kompetansen som kan pr\u00f8ves til eksamen (konstruktet). Nedenfor f\u00f8lger retningslinjer for oppgaveutvikling for lokalt gitt skriftlig eksamen.<\/p>\n \n

              \n
              \n Forrige<\/a>\n <\/div>\n
              \n F\u00f8rste side<\/a>\n <\/div>\n
              \n Innholdfortegnelse<\/a>\n \n <\/div>\n \n \n
              \n Neste<\/a>\n <\/div>\n
              \n
              \n Rammeverk for lokalt gitt skriftlig eksamen (Ny mars)<\/a> \n
              1. Form\u00e5let med rammeverket<\/a><\/li>
              2. Om eksamen og sensur i oppl\u00e6ringsforskriften<\/a><\/li>
              3. Landssamarbeidet for lokalt gitt skriftlig eksamen<\/a>
                1. Oppnevning av oppgavenemnder og sensorer<\/a><\/li><\/ol><\/li>
                2. L\u00e6replanen er utgangspunkt for det vi pr\u00f8ver til eksamen<\/a><\/li>
                3. Kvalitetskriterier for utvikling av eksamen<\/a><\/li>
                4. Retningslinjer for utvikling av eksamensoppgaver<\/a>
                  1. Bruk flere oppgaver og oppgavetyper<\/a><\/li>
                  2. Lag oppgavetekster som er tydelige for kandidaten<\/a><\/li>
                  3. Lag en eksamen som er s\u00e5 rettferdig som mulig<\/a><\/li>
                  4. Gi tydelig informasjon om eksamen<\/a><\/li>
                  5. Kvalitetssikring av oppgavesett<\/a>
                    1. Universell utforming<\/a><\/li>
                    2. Tekniske innstillinger<\/a><\/li><\/ol><\/li><\/ol><\/li>
                    3. Retningslinjer for utvikling av eksamensveiledninger<\/a>
                      1. Gi tydelig informasjon om eksamen<\/a><\/li>
                      2. Lag tydelige vurderingskriterier<\/a><\/li>
                      3. Sjekkliste for faglig kvalitetssikring av vurderingskriterier<\/a><\/li><\/ol><\/li>
                      4. Sensur av eksamenssvar<\/a>
                        1. Sensuren foreg\u00e5r i PAS (pr\u00f8veadministrasjonssystemet)<\/a><\/li>
                        2. Eksamenssvar uten innhold eller mistanke om feil ved eksamenssvar<\/a><\/li>
                        3. Plagiatkontroll<\/a><\/li>
                        4. Mistanke om juks<\/a><\/li>
                        5. Individuell sensur og felles sensur<\/a><\/li><\/ol><\/li><\/ol> <\/div>\n <\/div>\n <\/div>\n <\/div>\n \n <\/div>\n <\/section>\n\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"","protected":false},"author":10,"featured_media":0,"parent":2747,"menu_order":5,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":{"_acf_changed":false,"slim_seo":{"title":"Retningslinjer for utvikling av eksamensoppgaver - Novari IKS","description":""},"footnotes":""},"class_list":["post-2781","page","type-page","status-publish","hentry"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/2781","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/10"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2781"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/2781\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2783,"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/2781\/revisions\/2783"}],"up":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/2747"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2781"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}