{"id":2778,"date":"2025-03-05T08:50:36","date_gmt":"2025-03-05T07:50:36","guid":{"rendered":"https:\/\/novari.no\/?page_id=2778"},"modified":"2025-03-05T08:50:36","modified_gmt":"2025-03-05T07:50:36","slug":"kvalitetskriterier-for-utvikling-av-eksamen","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/novari.no\/rammeverk-for-lokalt-gitt-skriftlig-eksamen-ny-mars\/kvalitetskriterier-for-utvikling-av-eksamen\/","title":{"rendered":"Kvalitetskriterier for utvikling av eksamen"},"content":{"rendered":"\n
\n
\n\n
\n \n\n Innledning<\/a> \n
  1. Form\u00e5let med rammeverket<\/a><\/li>
  2. Om eksamen og sensur i oppl\u00e6ringsforskriften<\/a><\/li>
  3. Landssamarbeidet for lokalt gitt skriftlig eksamen<\/a>
    1. Oppnevning av oppgavenemnder og sensorer<\/a><\/li><\/ol><\/li>
    2. L\u00e6replanen er utgangspunkt for det vi pr\u00f8ver til eksamen<\/a><\/li>
    3. Kvalitetskriterier for utvikling av eksamen<\/a><\/li>
    4. Retningslinjer for utvikling av eksamensoppgaver<\/a>
      1. Bruk flere oppgaver og oppgavetyper<\/a><\/li>
      2. Lag oppgavetekster som er tydelige for kandidaten<\/a><\/li>
      3. Lag en eksamen som er s\u00e5 rettferdig som mulig<\/a><\/li>
      4. Gi tydelig informasjon om eksamen<\/a><\/li>
      5. Kvalitetssikring av oppgavesett<\/a>
        1. Universell utforming<\/a><\/li>
        2. Tekniske innstillinger<\/a><\/li><\/ol><\/li><\/ol><\/li>
        3. Retningslinjer for utvikling av eksamensveiledninger<\/a>
          1. Gi tydelig informasjon om eksamen<\/a><\/li>
          2. Lag tydelige vurderingskriterier<\/a><\/li>
          3. Sjekkliste for faglig kvalitetssikring av vurderingskriterier<\/a><\/li><\/ol><\/li>
          4. Sensur av eksamenssvar<\/a>
            1. Sensuren foreg\u00e5r i PAS (pr\u00f8veadministrasjonssystemet)<\/a><\/li>
            2. Eksamenssvar uten innhold eller mistanke om feil ved eksamenssvar<\/a><\/li>
            3. Plagiatkontroll<\/a><\/li>
            4. Mistanke om juks<\/a><\/li>
            5. Individuell sensur og felles sensur<\/a><\/li><\/ol><\/li><\/ol> \n <\/div>\n \n\n
              \n\n

              Kvalitetskriterier for utvikling av eksamen<\/h1> \n\n

              Oppgavenemnder og sensorer m\u00e5 sikre at eksamen og sensur er av god kvalitet og i tr\u00e5d med kvalitetskriteriene under.<\/p>\n

              P\u00e5litelighet<\/strong> (reliabilitet)<\/p>\n

              P\u00e5litelighet handler om i hvilken grad vi kan stole p\u00e5 at eksamensresultatene gir et presist bilde av den kompetansen kandidaten viser p\u00e5 eksamen og ikke andre faktorer, som for eksempel sprikende vurderinger blant sensorer. Fordi eksamen har store konsekvenser for den enkelte, m\u00e5 p\u00e5liteligheten v\u00e6re s\u00e5 h\u00f8y som mulig. Litt forenklet kan vi si at vi \u00f8ker p\u00e5liteligheten ved \u00e5 \u00f8ke antallet oppgaver, utvikle tydelige vurderingskriterier og la sensorer vurdere oppgavene uavhengig av hverandre. N\u00e5r p\u00e5liteligheten er lav, kan vi ikke si sikkert hva det er vi m\u00e5ler til eksamen.<\/p>\n

              Gyldighet<\/strong> (validitet)<\/p>\n

              Gyldighet handler om at et resultat p\u00e5 en eksamen gjenspeiler den faglige kompetansen til en kandidat p\u00e5 en troverdig m\u00e5te. Det betyr at oppgavene m\u00e5 v\u00e6re laget i tr\u00e5d med beskrivelsen av kompetansen som eksamen er ment \u00e5 m\u00e5le, ogs\u00e5 kalt konstruktet. Oppgavene m\u00e5 ogs\u00e5 v\u00e6re innenfor beskrivelsen av fagets innhold slik det er definert i l\u00e6replanen. En forutsetning for \u00e5 kunne si noe om at en eksamen er gyldig er at p\u00e5liteligheten er tilstrekkelig h\u00f8y.<\/p>\n

              Rettferdighet <\/strong><\/p>\n

              Rettferdighet handler om at oppgaver, vedlegg og lignende verken skal v\u00e6re st\u00f8tende for enkelte grupper, eller utilsiktet favorisere en gruppe framfor andre grupper for eksempel ved valg av tema, hvordan oppgavene er utformet eller hvordan vurderingskriteriene er utformet.<\/p>\n

              H\u00e5ndterbarhet <\/strong><\/p>\n

              H\u00e5ndterbarhet handler om at valg av oppgaver m\u00e5 v\u00e6re tilpasset tidsrammen for eksamen og i tr\u00e5d med tilgjengelige ressurser, som for eksempel hvilke hjelpemidler kandidatene kan bruke p\u00e5 eksamen.<\/p>\n \n

              \n
              \n Forrige<\/a>\n <\/div>\n
              \n F\u00f8rste side<\/a>\n <\/div>\n
              \n Innholdfortegnelse<\/a>\n \n <\/div>\n \n \n
              \n Neste<\/a>\n <\/div>\n
              \n
              \n Rammeverk for lokalt gitt skriftlig eksamen (Ny mars)<\/a> \n
              1. Form\u00e5let med rammeverket<\/a><\/li>
              2. Om eksamen og sensur i oppl\u00e6ringsforskriften<\/a><\/li>
              3. Landssamarbeidet for lokalt gitt skriftlig eksamen<\/a>
                1. Oppnevning av oppgavenemnder og sensorer<\/a><\/li><\/ol><\/li>
                2. L\u00e6replanen er utgangspunkt for det vi pr\u00f8ver til eksamen<\/a><\/li>
                3. Kvalitetskriterier for utvikling av eksamen<\/a><\/li>
                4. Retningslinjer for utvikling av eksamensoppgaver<\/a>
                  1. Bruk flere oppgaver og oppgavetyper<\/a><\/li>
                  2. Lag oppgavetekster som er tydelige for kandidaten<\/a><\/li>
                  3. Lag en eksamen som er s\u00e5 rettferdig som mulig<\/a><\/li>
                  4. Gi tydelig informasjon om eksamen<\/a><\/li>
                  5. Kvalitetssikring av oppgavesett<\/a>
                    1. Universell utforming<\/a><\/li>
                    2. Tekniske innstillinger<\/a><\/li><\/ol><\/li><\/ol><\/li>
                    3. Retningslinjer for utvikling av eksamensveiledninger<\/a>
                      1. Gi tydelig informasjon om eksamen<\/a><\/li>
                      2. Lag tydelige vurderingskriterier<\/a><\/li>
                      3. Sjekkliste for faglig kvalitetssikring av vurderingskriterier<\/a><\/li><\/ol><\/li>
                      4. Sensur av eksamenssvar<\/a>
                        1. Sensuren foreg\u00e5r i PAS (pr\u00f8veadministrasjonssystemet)<\/a><\/li>
                        2. Eksamenssvar uten innhold eller mistanke om feil ved eksamenssvar<\/a><\/li>
                        3. Plagiatkontroll<\/a><\/li>
                        4. Mistanke om juks<\/a><\/li>
                        5. Individuell sensur og felles sensur<\/a><\/li><\/ol><\/li><\/ol> <\/div>\n <\/div>\n <\/div>\n <\/div>\n \n <\/div>\n <\/section>\n\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"","protected":false},"author":10,"featured_media":0,"parent":2747,"menu_order":4,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":{"_acf_changed":false,"slim_seo":{"title":"Kvalitetskriterier for utvikling av eksamen - Novari IKS","description":""},"footnotes":""},"class_list":["post-2778","page","type-page","status-publish","hentry"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/2778","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/10"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2778"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/2778\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2780,"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/2778\/revisions\/2780"}],"up":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/2747"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2778"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}