{"id":2772,"date":"2025-03-05T08:31:17","date_gmt":"2025-03-05T07:31:17","guid":{"rendered":"https:\/\/novari.no\/?page_id=2772"},"modified":"2025-03-05T08:31:17","modified_gmt":"2025-03-05T07:31:17","slug":"oppnevning-av-oppgavenemnder-og-sensorer","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/novari.no\/rammeverk-for-lokalt-gitt-skriftlig-eksamen-ny-mars\/landssamarbeidet-for-lokalt-gitt-skriftlig-eksamen\/oppnevning-av-oppgavenemnder-og-sensorer\/","title":{"rendered":"Oppnevning av oppgavenemnder og sensorer"},"content":{"rendered":"\n
\n
\n\n
\n \n\n Innledning<\/a> \n
  1. Form\u00e5let med rammeverket<\/a><\/li>
  2. Om eksamen og sensur i oppl\u00e6ringsforskriften<\/a><\/li>
  3. Landssamarbeidet for lokalt gitt skriftlig eksamen<\/a>
    1. Oppnevning av oppgavenemnder og sensorer<\/a><\/li><\/ol><\/li>
    2. L\u00e6replanen er utgangspunkt for det vi pr\u00f8ver til eksamen<\/a><\/li>
    3. Kvalitetskriterier for utvikling av eksamen<\/a><\/li>
    4. Retningslinjer for utvikling av eksamensoppgaver<\/a>
      1. Bruk flere oppgaver og oppgavetyper<\/a><\/li>
      2. Lag oppgavetekster som er tydelige for kandidaten<\/a><\/li>
      3. Lag en eksamen som er s\u00e5 rettferdig som mulig<\/a><\/li>
      4. Gi tydelig informasjon om eksamen<\/a><\/li>
      5. Kvalitetssikring av oppgavesett<\/a>
        1. Universell utforming<\/a><\/li>
        2. Tekniske innstillinger<\/a><\/li><\/ol><\/li><\/ol><\/li>
        3. Retningslinjer for utvikling av eksamensveiledninger<\/a>
          1. Gi tydelig informasjon om eksamen<\/a><\/li>
          2. Lag tydelige vurderingskriterier<\/a><\/li>
          3. Sjekkliste for faglig kvalitetssikring av vurderingskriterier<\/a><\/li><\/ol><\/li>
          4. Sensur av eksamenssvar<\/a>
            1. Sensuren foreg\u00e5r i PAS (pr\u00f8veadministrasjonssystemet)<\/a><\/li>
            2. Eksamenssvar uten innhold eller mistanke om feil ved eksamenssvar<\/a><\/li>
            3. Plagiatkontroll<\/a><\/li>
            4. Mistanke om juks<\/a><\/li>
            5. Individuell sensur og felles sensur<\/a><\/li><\/ol><\/li><\/ol> \n <\/div>\n \n\n
              \n\n

              Oppnevning av oppgavenemnder og sensorer<\/h1> \n\n

              Fylkeskommunene oppnevner, s\u00e5 langt det er mulig, oppgavenemnder som best\u00e5r av minimum to oppgaveutviklere og \u00e9n kvalitetssikrer. I tillegg benyttes en profesjonell akt\u00f8r til spr\u00e5kvask og oversetting av eksamensoppgavene.
              \nFylkeskommunen oppnevner minimum to fagpersoner som sensorer i hvert fag. Fylkesdirekt\u00f8rkollegiet for kompetanse og utdanning (FKU) har besluttet at skal alle skriftlige eksamener med lokalt gitt sensur skal sensureres av to eksterne sensorer fra og med 01.01.2025.
              \nOppgavenemnder og sensorer skal, om mulig, rekrutteres fra flere fylkeskommuner. For at ansvarlig fylkeskommune skal komme i kontakt med fagpersoner som kan bidra med oppgaveproduksjon og sensur, er det viktig at skolene har foresl\u00e5tt sine fagl\u00e6rere som fagpersoner i aktuelle fagkoder i PAS. Fagpersoner som ikke har tilh\u00f8righet p\u00e5 en skole, kan foresl\u00e5s av fylkeskommunen.<\/p>\n \n

              \n
              \n Forrige<\/a>\n <\/div>\n
              \n F\u00f8rste side<\/a>\n <\/div>\n
              \n Innholdfortegnelse<\/a>\n \n <\/div>\n \n \n
              \n Neste<\/a>\n <\/div>\n
              \n
              \n Rammeverk for lokalt gitt skriftlig eksamen (Ny mars)<\/a> \n
              1. Form\u00e5let med rammeverket<\/a><\/li>
              2. Om eksamen og sensur i oppl\u00e6ringsforskriften<\/a><\/li>
              3. Landssamarbeidet for lokalt gitt skriftlig eksamen<\/a>
                1. Oppnevning av oppgavenemnder og sensorer<\/a><\/li><\/ol><\/li>
                2. L\u00e6replanen er utgangspunkt for det vi pr\u00f8ver til eksamen<\/a><\/li>
                3. Kvalitetskriterier for utvikling av eksamen<\/a><\/li>
                4. Retningslinjer for utvikling av eksamensoppgaver<\/a>
                  1. Bruk flere oppgaver og oppgavetyper<\/a><\/li>
                  2. Lag oppgavetekster som er tydelige for kandidaten<\/a><\/li>
                  3. Lag en eksamen som er s\u00e5 rettferdig som mulig<\/a><\/li>
                  4. Gi tydelig informasjon om eksamen<\/a><\/li>
                  5. Kvalitetssikring av oppgavesett<\/a>
                    1. Universell utforming<\/a><\/li>
                    2. Tekniske innstillinger<\/a><\/li><\/ol><\/li><\/ol><\/li>
                    3. Retningslinjer for utvikling av eksamensveiledninger<\/a>
                      1. Gi tydelig informasjon om eksamen<\/a><\/li>
                      2. Lag tydelige vurderingskriterier<\/a><\/li>
                      3. Sjekkliste for faglig kvalitetssikring av vurderingskriterier<\/a><\/li><\/ol><\/li>
                      4. Sensur av eksamenssvar<\/a>
                        1. Sensuren foreg\u00e5r i PAS (pr\u00f8veadministrasjonssystemet)<\/a><\/li>
                        2. Eksamenssvar uten innhold eller mistanke om feil ved eksamenssvar<\/a><\/li>
                        3. Plagiatkontroll<\/a><\/li>
                        4. Mistanke om juks<\/a><\/li>
                        5. Individuell sensur og felles sensur<\/a><\/li><\/ol><\/li><\/ol> <\/div>\n <\/div>\n <\/div>\n <\/div>\n \n <\/div>\n <\/section>\n\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"","protected":false},"author":10,"featured_media":0,"parent":2769,"menu_order":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":{"_acf_changed":false,"slim_seo":{"title":"Oppnevning av oppgavenemnder og sensorer - Novari IKS","description":""},"footnotes":""},"class_list":["post-2772","page","type-page","status-publish","hentry"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/2772","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/10"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2772"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/2772\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2774,"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/2772\/revisions\/2774"}],"up":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/2769"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/novari.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2772"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}